Skapande skola
I Skapande-skolaprojekt gör eleverna egna original med hjälp av papper, sax, pennor och annat material som sedan kombineras med den japanska trycktekniken risografi. Risografen är ett roligt verktyg både för att utveckla fantasi och skaparglädje och för att förstärka inlärningsprocesser. Eleverna utgår från ett på förhand önskat tema och får antingen göra affischer eller fanzine (mini-magasin) beroende på projektets längd. Vi erbjuder vissa färdiga teman, men kan också anpassa efter lärarens specifika önskemål och efter skolans läroplan i olika ämnen. Ni besöker oss i vår lokal, Färg-Labbet, i Sunne eller så tar vi med risografen och kommer till er skola.
OBS! Har du egna önskemål om tema, kontakta oss så vi får höra era tankar.
Hej, det är vi som handleder RisooPrints projekt i skolan!

Jeanette Engqvist
Jeanette Engqvist
arbetar som medicinsk illustratör och formgivare och brinner för att använda kreativitet för att lära sig olika saker i livet. Jeanette är initiativtagare till RisooPrint och Färg-Labbet i Sunne.

Katarina Gåsste
Katarina Gåsste
är bildkonstnär och illustratör och har tidigare arbetat som bildlärare i skolan. Full av roliga, kreativa idéer tycker hon om att aktivera och skapa tillsammans med barn och unga.

Kornelia Engqvist
Kornelia Engqvist
är utbildad på Brobygrafiska och Kunsthøyskolen i Oslo och arbetar som illustratör och risotryckare. Att ifrågasätta saker och att hjälpa och inspirera människor är en av hennes stora drivkrafter.
Skapa och tryck med en risograf!
Så här kan en lektion se ut:
DEL 1: INTRO
Presentation av Jeanette, Kornelia och/eller Katarina och vad vi arbetar med. Barnen får klisterlappar at skriva sina namn på. Kort presentation om vad vi ska göra under dagen.
DEL 2: FORM
Vi börjar med att rita former med bläck och penslar efter t ex musik eller våra hjärtslag. Barnen uppmuntras att inte tänka motiv med att vara intuitiva och följa rytmen.
Nya papper delas ut och nu ska barnen klippa ut egna former i grått och svart papper och göra ett kollage. Barnen uppmuntras att experimentera och inte tänka för mycket på motiv. Blir det för svårt kan de få några leksaker eller annat att titta på för inspiration.
DEL 3: TECKNING
För att komplettera med ytterligare teckningar kan eleverna gå tillsamman i par och blindteckna varandra. Vi visar hur.
När alla är klara tar vi en fika eller fruktpaus.
DEL 4: FÄRG
Vi presenterar stencilmaskinen Risografen och visar exempel på tryck och hur man väljer färger innan vi börjar trycka. Motiven vi har gjort i svart/grått/vitt ska nu få nya färger när de kommer ut ur maskinen!
Varje elev får trycka sin affisch i två färger som vi har valt ut på förhand. De får trycka ett motiv i en färg (t ex blå) och nästa motiv i en annan färg (t ex gul). När färgerna trycks över varandra blandas de och nya nyanser och former uppstår.
DEL 4.2:
Några av barnen blir tidigt klar med att trycka och andra får vänta på sin tur. De som väntar hjälps åt att göra en stor affisch tillsammans av alla barnens original som läraren får ta med och hänga upp i klassrummet. Också andra kreativa uppgifter kan förberedas.
TILL SLUT:
När alla affischerna är tryckta, hänger vi upp dem på väggen och tittar på allas olika arbeten.
Varje elev får ta fyra exemplar av sin affisch med sig hem och läraren får ett paket med ett exemplar av alla barnens affischer. Två exemplar går till RisooPrints arkiv.